تبلیغات
اطلاعات، خبر ، آگاهی - آیین هایی که خرافات را با سنت گره می زنند

آیین هایی که خرافات را با سنت گره می زنند

 

نوع مطلب :فرهنگی ،

نوشته شده توسط:لیلا آقاجانی

نصر نیوز: قرآن کریم یکی از چالش های اصلی همه پیامبران را تقلید امت های آنها از آباء و اجداد خود می داند .به طوری که وقتی از امت ها می پرسیدند چرا این کار را انجام می دهید آنان در پاسخ می گفتند ماپدران خود را بر این راه یافته ایم و آن را ادامه خواهیم داد.

امروزه نیز برخی سنت ها در بین کشور ها رایج است که مردم بدون توجه به آثار مخرب آن ، هر ساله چنین آیین هایی را تجدید خاطر می کنندو به باور عده ای ، چنین آیین هایی باید از تاریخ زندگی به طور کلی حذف شوند.
چهار شنبه آخر سال یا چهار شنبه سوری نیز یکی از آیین هایی است که قدمت آن به سال 250 هجری قمری ( قرن 14 ) برمی گردد که درباره سنتی بودن یا خرافاتی بودن آن بین اقشار مختلف اختلاف نظر وجود دارد.
کتاب ها و تحقیقات بی شماری درباره مراسم چهار شنبه سوری وجود دارد که  نشان می دهد زرتشتیان برای استقبال از سال نو در ارتباط با فرود یا بدرقه فروهر در گذشتگان بر بام خانه آتش می افروختند.
بنا به باور زرتشتیان کنونی ، در سپیده دم روز آتش افروزی ، فروهر روان نیاکان که پنج روز پنجه و یا به عبارتی به احنصاب پنجه بزرگ و کوچک ، دو روز به دیدار فرزندان خانه و کاشانه خویش آمده اند و به مأمن خود باز می گردند و با پاشیدن آب و آویشن ، پس از آتش افروزی سحرگاه ، در سپیده دم و قبل از طلوع آفتاب بر سراسر پشت بام خانه ، نشان از وداع با فروهر در گذشتگان دارد
.

این آیین از آن جهت به غروب آخرین سه شنبه ( شب چهار شنبه ) موکول شده است که زرتشتیان با رسیدگی حساب های گاه شماری ، به تنظیم و تدوین دقیق تقویم توقیف یافت و آن سالی بود که تحویل سال با سه شنبه مصادف شد که نیمه آن سه شنبه تا ظهر ، جزئی از سال کهنه و نیمه ی بعد از ظهر جزو سال نو به حساب آمد و چون آغاز هر روز را ، در نیمه شب همان روز می دانستند بنابراین فردای آن سه شنبه را نوروز شناخته و شبش را چشن گرفته و آتش افروجته و آن شب را چهار شنبه سوری قرار دادند ( فرهنگ مردم ایران و آداب و رسوم ، سید علی میرنیا )
آیین چهار شنبه سوری متاثر از دین زرتشت می باشد که با اندکی تغییر در شیوه و اعتقاد به برگزاری آن همه ساله در کشور ما برگزار می شود.
این متاسفانه روز به روز با اضافه کردن چاشنی های مختلف ( مواد محترقه ) هر ساله نسبت به سال قبل خطرات زیادی را به بار می آورد.
نابینایی ، عفونت های ریوی ، قطع عضو ، سوختگی های حاد و ... عوارض ناشی از چهار شنبه سوری می باشند  که هر ساله به خاطر ندانم کاری های عده ای ،  زندگی را به کام شهروندان تلخ می کنند .
آیا این سنت در زمان آباء و اجداد ما نیز چنین آثار مخربی را به یادگار می گذاشت ؟
آیا باید باز به چنین سنت هایی احترام گذاشت
آیا واقعا پریدن از آتش و گفتن زردی من از تو ، سرخی تو از من ،مبنای عقلی دارد ؟ آنکه بیماری ها و ناخوشی ها را به آتش می دهیم و سلامتی را از آتش مد می خواهیم نوعی شرک محسوب نمی شود؟
این ها گفته های کسانی است که اعتقاد دارند چهار شنبه سوری یک آیین خرافاتی است و معتقدند هر چه زود تر باید چنین آیینی از تاریخ حذف شود.

آنان بر این باورند که در ایران هیچ کس بر مبنای چهار شنبه سوری اعتقادی ندارد و تنها جنبه تفریح است و بس!
در این میان افرادی پیدا می شوند که بین سنت ها و خرافات تمایز  قائل اند و معتقدند بسیاری از این جشن ها بی حکمت نیستند ، درست مثل سفره هفت سین که سمبل خیلی چیز هاست .
چنین افرادی  معتقدند حجم شادی در کشور ما در مقایسه با عزاداری ها بسیار کم است و این آیین بهانه ای است برای شادی مردم،  به خصوص نوجوانان و عیدی کوچکی است قبل از عید نوروز . پس نمی تواند جنبه خرافاتی داشت باشد و باید محترم شمرده شود.
دقیق تر که شویم متوجه خواهیم شد هر گروه ،  از یک بعد خاصی تجزیه و تحلیل هایی به عمل آورده اند که بسی قابل احترام است . اما حذف و ادامه چنین آیینی امکان پذیر نیست .
چهار شنبه سوری برای خود آداب و رسوم خاصی دارد که نسبت به شهر ها کمی متفاوت برگزار می شود. به عنوان مثال در برخی شهر ها مراسم شکستن کوزه ، فال گوش وایسادن ، مراسم بخت گشایی ، سوزاندن وسایل کهنه از جمله لباس و جارو و ... آثار مخربی را برجای نمی گذارند و دلیلی ندارد چنین آداب هایی حذف شوند.
اما افزودن مواد محترقه به چنین آیینی که   هر ساله،  آسیب های زیان باری را برجای می گذارد بعضا غیر قابل جبران است اما قابل پیشگیری ، که باید حذف شوند .
بهترین راه برای پیشگیری از آسیب های چهارشنبه سوری ، ارائه آموزش های همگانی برای افراد آسیب پذیر است . اما آموزش های همگانی در چند سال اخیر نیز زیاد کارساز نبوده،  بهترین گواه بیمارستان ها و اورژانس های نزدیکی تک تک  خانه های ماست .
این مراسم را نمی توان به بهانه هایی از جمله مخل آسایش مردم ، آثار مخرب زا حذف کنیم ما می توانیم چنین آیینی را داشته باشیم ولی به شکل سنتی و مبتنی بر اصول و قواعید منطقی و عقلی...

به اعتقاد برخی جامعه شناسان حذف یک باره چنین آئین هایی امکان پذیر نیست و نیاز به فرهنگ سازی و فراهم آوردن جایگزین های مناسب دارد.

با تمام این اوصاف امیدواریم همه خانواده های ایرانی آخرین چهارشنبه امسال را به خوشی و سلامت به پایان رسانده آماده پذیرایی از بهار شوند...





همه دیوانه خطابم می کنند یکشنبه 9 مهر 1391
کوتاهی دولت در قبال تعهدات خود به صنایع جمعه 30 تیر 1391
بی مهری های صندوق مهر با کار آفذینان زن استان یکشنبه 25 تیر 1391
خداحافظی یک هفته ای مطبوعات از کیوسک های تبریز یکشنبه 31 اردیبهشت 1391
اتوبوس حامل هنرمندان و خبرنگاران تبریز دچار سانحه شد دوشنبه 18 اردیبهشت 1391
متین کودکی که نامش جهانی شد سه شنبه 5 اردیبهشت 1391
ما هم حق زندگی داریم یکشنبه 3 اردیبهشت 1391
گزارشی از نیم میلیون حاشیه نشین در تبریز سه شنبه 29 فروردین 1391
سالمندان تبریز برای دریافت کارت منزلت ثبت نام کنند دوشنبه 21 فروردین 1391
جزئیات مرگ مشکوک نخبه علمی در خانه اش دوشنبه 21 فروردین 1391
فراهم شدن امکان پرداخت غیر حضوری قبوض آب با تلفن 1808 دوشنبه 21 فروردین 1391
با زبان مردم حرف می زنیم شنبه 12 فروردین 1391
نوروز غنی و فقیر نمی شناسد شنبه 27 اسفند 1390
ترجیح می دهم جوانان کاندیدا شوند پنجشنبه 27 بهمن 1390
لیست قطعی جبهه متحد اصول گرایان آذربایجان شرقی در تبریز و 7 شهرستان آذربایجان شرقی سه شنبه 25 بهمن 1390
لیست آخرین پستها